Fokusområde
Som ett hälsovårdsföretag har det alltid varit avgörande att upprätthålla starka, ömsesidigt fördelaktiga relationer med alla våra intressenter Vi bryr oss om våra kunder, patienter, våra medarbetare som individer, våra leverantörers medarbetare – och samhällets utveckling i allmänhet.
Vi uppnår vår vision om att bli ledande inom hållbarhet i vår bransch med en hälsosam, säker och engagerad arbetsstyrka som välkomnar mångfald och inkludering.
För att skapa en positiv inverkan bygger vi ömsesidigt fördelaktiga relationer med medarbetare, kunder och människorna i våra samhällen.
Våra mål
- Skadefrekvens för förlorad tid (LTI) <0,5 ppm till 2030
- jämställdhet mellan könen på chefsnivå och högre till 2025
- >5 nationaliteter i ledningsgruppen till 2025
- >80 % i Engagement Index Score till 2025
- >10 000 liv har förbättrats med vårt globala CSR-program till 2025
För detaljer hänvisas till vår årsredovisning för 2022.
Våra medarbetare
I vår roll som ansvarsfull arbetsgivare börjar Mölnlyckes arbete med att etablera en omsorgskultur för våra kollegor med säkerheten. Vi uppnår vår vision om att bli ledande inom hållbarhet i vår bransch med en hälsosam, säker och engagerad arbetsstyrka som välkomnar mångfald och inkludering. Vår ambition är att uppnå noll skador genom att uppnå en ledande nivå när det gäller standarder, prestanda och kapacitet för hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.
Läs om hur vi arbetarVåra affärspartners
Som multinationellt företag och inköpare har vi möjlighet att påverka etiskt och socialt beteende bland våra leverantörer inom områden som mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, jämställdhet mellan könen och raser, rättvis konkurrens, miljö och korruptionsbekämpning. Vi ser våra leverantörer som verkliga affärspartners och arbetar nära med dem för att skapa värde och stödja kontinuerlig förbättring och leverans av gemensamma mål. Vi strävar efter att bygga långsiktiga relationer med våra leverantörer och föregå med gott exempel genom vår uppförandekod för leverantörer som främjar rättvisa, samarbete, transparens och öppen kommunikation.
Förutom att bygga ansvarsfulla relationer med våra leverantörer inser vi också att samverkan med distributörer är avgörande inom industrin för medicintekniska produkter för att nå kunder på olika marknader och i olika regioner.
Våra samhällen
På Mölnlycke tänker vi på de långsiktiga effekterna av våra handlingar i allt vi gör – oavsett om det handlar om att hjälpa människor att läka eller att ge tillbaka till samhället. Vi ger tillbaka till samhället genom att investera lokalt i samhällen där vi bedriver verksamhet och genom att stödja välgörenhetsorganisationer som delar våra mål. Vi känner ett starkt engagemang för både vårdpersonal och patienter och har valt att stödja Operation Smile som vår globala välgörenhetspartner, men även på lokal nivå. Vi delar gemensamma ambitioner och expertområden med Operation Smile och samarbetar med organisationen för att förbättra hållbarheten hos sjukvårdssystem i regioner där de fungerar undermåligt.
Läs om hur vi arbetar