Hur vi hanterar situationen med Covid-19
Som leverantör av medicinsk utrustning för vårdpersonal, där många produkter är kritiskt nödvändiga för att bekämpa den växande smittspridningen av COVID-19, gör Mölnlycke sitt yttersta för att säkerställa leveranser och minimera störningar till våra kunder.
Mölnlyckes högsta prioritet är att upprätthålla leveranser till nuvarande kunder och att hålla anställda, partners och kunder säkra i enlighet med riktlinjer från lokal och globala folkhälsomyndigheter.
Sammantaget har Mölnlycke en stabil global leveranskedja med begränsad exponering mot Kina. Som regel köper Mölnlycke in komponenter från mer än en partner och från flera geografiska områden.
Eftersom situationen av COVID fortsätter att vara ansträngd och i allt högre grad påfrestar det globala utbudet av medicintekniska produkter och viktiga komponenter, vidtar Mölnlycke nödvändiga åtgärder för att upprätthålla en trygg varuförsörjning efter bästa förmåga och håller våra kunder uppdaterade med information.
Aktuell leveransstatus
Idag har endast en mycket liten del av Mölnlyckes leveranskedja påverkats i förhållande till spridningen av COVID-19. Mindre åtgärder har vidtagits för att upprätthålla en trygg försörjning, såsom inköp från flera partners, logistiska omdirigeringar och snabbare leveranser med flygfrakt.
Mölnlyckes leveranskedja av produkter för sårbehandling är stabil och har oberoende produktionsenheter i flera geografiska området, och begränsad produktion i Kina. Vår uppskattning idag är att Mölnlycke är i en mycket bra position att fortsätta leverera produkter för sårbehandling och antiseptika, som normalt. Vi uppmuntrar våra kunder att beställa normala kvantiteter för att undvika att hamstra.
De produktkategorier som Mölnlycke för närvarande har påverkade leveranser inkluderar munskydd, skyddsrockar och gasväv. Skulle leveranssituationen fortsatt bli förvärrat, kommer Mölnlycke proaktivt att försöka ersätta restnoterade produkter med ersättningsprodukter, eftersom vi anser att detta är det bästa alternativet för att minimera störningar för våra kunder.
Om ersättningsprodukter inte är möjligt kan några produkter riskeras att restnoteras. I de fallen kommer kunderna att informeras i god tid innan förändringar sker i orderstatusen.