Fokusområde
Mölnlycke förväntar sig att företagets anställda lever upp till sitt åtagande att följa alla tillämpliga lagar, förordningar och branschkoder som är relevanta för att bedriva affärsverksamhet på ett etiskt sätt. Vi förbättrar kontinuerligt vårt ramverk för regelefterlevnad, vilket underlättas av ett inneboende integritetstänk i hela organisationen.
Vi ställer höga krav på etik och ansvar i vår verksamhet.
Vi agerar med integritet och omsorg om de mänskliga rättigheterna1 genom hela vår värdekedja.
Våra mål
- 100 % av medarbetarna ska få årlig utbildning eller delta i ett utbildningsmöte om etik och efterlevnad innan 2023.
- 100 % av medarbetarna känner sig trygga med att rapportera problem utan att oroa sig för repressalier innan 2025.
- 100 % av de aktiva distributörerna bedöms genom due diligence-processen för distributörer innan 2025.
Mer information finns i vår årsredovisning för 2022.
Aktuell status
tjänstemän utbildade i
Mölnlyckes Uppförandekod
Bygga upp ett integritetstänk
Att ha ett integritetstänk innebär att vi gör mer än att efterleva våra normer och tar hänsyn till effekten av våra beslut och handlingar på intressenter. Det innebär också att vi strävar efter att öka medarbetarnas medvetenhet inom detta område, utbilda dem om etiska dilemman och se till att de känner sig bekväma med att hantera dem.
Uppförandekoden ålägger oss att följa lagar och förordningar och att vara ett etiskt företag inom den bredare ramen för internationella åtaganden – bland annat FN:s globala mål för hållbar konsumtion och produktion. Uppförandekoden ger alla medarbetare vägledning och uppdateras regelbundet.
Vår strategi börjar med att stärka våra medarbetare så att de kan ta upp problem och rapportera oegentligheter. Kulturundersökningen 2022 visade att 75 % av medarbetarna kände sig trygga med att ta upp sina farhågor utan rädsla för negativa konsekvenser. Vi ökar regelbundet medvetenheten om risker och utmaningar genom kommunikations- och utbildningsaktiviteter, inklusive den årliga uppförandekodsutbildningen för våra tjänstemän.
Ad hoc-utbildningar och presentationer om ämnen som allmän affärsetik, efterlevnad av hälso- och sjukvårdsbestämmelser, konkurrenslagstiftning och hantering av problem levereras under året till olika personalgrupper baserat på deras behov och krav. Vår ambition är att utöka utbildningsprogrammet för affärsetik till att omfatta fler ämnen och att öka antalet personliga utbildningssessioner för att maximera programmets effekt. Detta kommer att omfatta ett dedikerat program om Uppförandekoden för alla ledningsgrupper och för tillverkningspersonalen.
Våra anställda kan uttrycka sina etiska farhågor eller söka råd via Business Ethics Compliance-funktionen eller genom att använda företagets visselblåsarverktyg Ethics Hotline. Alla problem utreds av särskild personal. Under 2022 handlade merparten av fallen (55 %) om medarbetarrelationer. Efter noggranna undersökningar kunde endast 35 % av fallen verifieras, medan ytterligare 21 % ledde till förbättring av processer eller någon annan förändring. Vi har reviderat våra rutiner inom detta område i enlighet med EU:s direktiv om skydd av visselblåsare och kommer att lansera en särskild kampanj för att öka medvetenheten i hela organisationen under 2023.
Mölnlyckes Ethics Hotline
Ethics Hotline gör det möjligt för interna och externa intressenter att rapportera problem och klagomål eller andra misstänkta brott mot lagar, policyer och procedurer eller olämpligt beteende. Sådan rapportering kan bland annat omfatta frågor som rör bedrägerier, korruption, arbetsmiljöproblem och diskriminering.
Utbildning för att stödja etisk tillväxt i Indien
Mölnlycke genomför en screening- och due diligence-process innan vi inleder affärsrelationer med distributörer. Vi erbjuder även utbildning för distributörer för att ge dem en förståelse för de etiska standarder som de förväntas följa. I takt med att vi utökar vårt distributionsnätverk i denna region i världen lanserade vi utbildning för säljteamen om efterlevnadsregler, etiskt beslutsfattande, engagemang med hälso- och sjukvårdspersonal och interaktioner med distributörer.
Därefter bjöds även viktiga indiska distributörer in till särskilda möten för att säkerställa en ömsesidig förståelse för de risker som är förknippade med medicintekniksektorn. Mötena behandlade ämnen som etiskt beslutsfattande, korruptions- och mutrisker, samarbete med statliga tjänstemän och Mölnlyckes övergripande due diligence-process. Det var ett tillfälle att förklara för distributörerna vad de kan förvänta sig av vår nya due diligence-process och diskutera eventuella frågor de kan ha.
Respekt för mänskliga rättigheter
På grund av vårt globala fotavtryck kan vi ha en stor direkt och indirekt påverkan, både positiv och negativ, på mänskliga rättigheter i vår egen verksamhet samt i hela vår värdekedja – till exempel i hur vi behandlar våra egna medarbetare eller hur leverantörer efterlever arbetstagarnas rättigheter. Därför identifierar, bedömer och hanterar vi kontinuerligt potentiella och faktiska negativa effekter på mänskliga rättigheter, med hänsyn till deras allvarlighetsgrad och sannolikhet.
Läs mer